Lidewij Mahler

Hexagon Ensemble
Zaterdag 12 november | 20.00 uur

Heen naar de natuur

muziek Darius Milhaud – La cheminée du roi René opus 205 (1939) | Beethoven – uit Symfonie nr. 6 opus 68: deel 1, 4 (arr. Micha Hamel) | Reinecke – uit Trio opus 274: Ein Märchen: andante | Koechlin – Deux Nocturnes: Venise en Dans la ForêtMendelssohn – uit Midsummer Night’s Dream: ScherzoMicha Hamel – Cantilene | Jacob – uit Sextet: Elegiac Prelude

actrice Lidewij Mahler | Hexagon Ensemble: fluit Wout van den Berg; hobo Bram Kreeftmeijer; klarinet Arno van Houtert: fagot Marieke Stordiau; hoorn Christiaan Boers; piano Frank Peters

In dit programma staat de verhouding tussen de mens en de natuur centraal. Is de natuur anno 2022 nog steeds een toevluchtsoord, waarin wij schuilen kunnen? De romantische composities op het programma suggereren dit. Maar kunnen we met deze idylle nog leven? Want de mens zelf is bij uitstek verwoester van de natuur geworden.

Componist en dichter Micha Hamel schrijft een aantal dichterlijke teksten die reflecteren op de ongelofelijk lastige problemen dillema’s, hoe wij de natuur opnieuw kunnen waarderen als iets waar wij zelf deel van uitmaken. Lidewij Mahler draagt de teksten voor, afgewisseld met muziek. Zo worden de verschillende aspecten in perspectief gezet met een verrassende en hoopvolle rol voor de mens in zijn omgeving.

Wij – onszelf als het ware buiten de natuur plaatsend – pakken met onze technologische middelen wat we pakken kunnen zonder ons te bekommeren om de gevolgen voor het grotere ecosysteem. Schuilen in de natuur zou derhalve betekenen: schuilen in onze eigen catastrofe. Om de natuur nog als plek te zien waar de ziel thuis kan komen zouden wij misschien beter de natuur met rust laten, en ons heil zoeken in menselijke producten als kunst en technologie? Want, gesteld dat wij het typische overweldigende, harmonieuze gevoel nodig hebben dat we in de natuur vinden, kunnen wij kunst en technologie dan zo inrichten dat ze samen, en uiteindelijk tezamen met de natuur, deze functie op zich nemen

Lidewij Mahler studeerde in 2006 af aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie. Daarvoor studeerde ze een jaar op De Kleine Academie te Brussel, waar ze lessen volgende van o.a. Luc de Smet en Karel Maria de Boek. Sindsdien is zij werkzaam als allround actrice voor zowel film en tv als theater en muziektheater. Onder het grote publiek werd ze vooral bekend door haar rol in Moordvrouw en GTST. Haar rol als Ankie in de film Flirt leverde haar een nominatie op voor een Gouden Kalf. Lidewij speelt en schrijft, speelt cello en zingt. Haar liefde voor muziek en musici leide al meermaals tot sprankelende samenwerkingen, o.a. met het Gelders orkest, ensemble Cameleon, De Nederlandse Opera en Club Classique. Tijdens de lockdown van 2021 produceerde en speelde ze samen met actrice Julia vd Vlugt de voorstelling Zwanensprong in regie van Ko vd Bosch, die werd verfilmd voor de NTR onder de titel Zwanensprong. Met Micha Hamel werkte ze ook al eerder samen in de voorstelling Luistermutant 2021 op het Holland Festival.

Hexagon in: Poesjkin – Sneeuwstorm (20218)

Covid-19 gang van zaken

Er zijn geen beperkende maatregelen meer bij dit optreden. Het tonen van de QR code of een coronatoegangsbewijs is niet meer van toepassing. Als u Covid-19 gerelateerde klachten hebt, blijf dan thuis en neem contact met ons op via aa@proefkamermuziek.nl. Als u moet hoesten en/of niezen, doe dat dan in uw elleboog of een zakdoek. De verkoop van kaarten wordt door ons nog beperkt omdat Covid-19 nog niet voorbij is. Geef elkaar de ruimte in de kerk.