Tutti

Alma Quartet

Rembrandt Frerichs – musici Concertgebouworkest
Zaterdag 6 november  | aanvang 20.00 uur

De Staalmeesters

piano Rembrandt Frerichs | contrabas Dominic Seldis | slagwerk Vincent Planjer | Alma Quartet: viool Marc Daniel van Biemen; viool Benjamin Pelet; altviool Jeroen Woudstra; cello Clément Peigné

muziek Rembrandt Frerichs – Pianoconcert #1 en #2 Schulhoff – Strijkkwartet nr. 1 of nr. 2

Het Alma Kwartet, bestaande uit musici van het Koninklijk Concertgebouworkest geven acte de présence met hun collega contrabassist Dominic Seldis. De laatste is bekend bij een breed publiek, want hij was onder andere lid van de jury van het TV-programma Maestro.

Pianist en componist Rembrandt Frerichs kwam al in de schijnwerpers te staan door compositieopdrachten van vooraanstaande musici, waaronder Liza Ferschtman en Amsterdam Sinfonietta. Zijn ster is verder rijzende nu de musici van het Koninklijk Concertgebouw Orkest Rembrandt hebben gevraagd een gloednieuw Pianoconcert #1 voor hemzelf met ensemble te componeren. Een tweede pianoconcert kon niet uitblijven. U hoort ze beiden in dit programma. Daarnaast wordt een van de twee strijkkwartetten van Schulhoff uitgevoerd.

Een logisch gevolg van Rembrandt’s artistieke keuzes in het afgelopen decennium is dat hij bekend is gaan staan als vooruitlopende vrije geest voor musici die uit de grenzen van hun beroepspraktijk willen breken. Rembrandt doet er alles aan doet om zowel zijn eigen grenzen als die van het ensemble op te rekken.

 

In dit concertprogramma brengen musici uit de voorhoede van de klassieke én geïmproviseerde muziek een frisse blik op het klassieke pianoconcert. De luisteraar ervaart een muzikale battle tussen ensemble en piano, een enerverende rituele dans van twee partijen. Er wordt een nieuwe weg ingeslagen door met klassieke musici sámen op het podium het beste uit twee werelden te verenigen en net als Gershwin, Ravel en Debussy in hun tijd, zit de componist zelf achter de vleugel. Iets meer daar over:

De Staalmeesters van Rembrandt’s beroemde naamgenoot, is de naamgever van één van de delen van het pianoconcert. Rembrandt van Rijn was zijn tijd ver vooruit door niet de nadruk te leggen op de af te beelden personen, maar op het schilderen zélf. Op het portret zien we keurmeesters opkijken vanachter hun tafel. Rembrandt portretteerde hen alsof ze – gestoord door onze binnenkomst – van hun werk opkijken. Een geraffineerde manier om de scène te verlevendigen en de toeschouwer bij het schilderproces te betrekken. Dát vindt componist Rembrandt Frerichs een prikkelend gegeven. Op eenzelfde manier gaat hij als muzikale illusionist te werk door de samenspelende musici centraal te stellen. Je zou het bijna vergeten, maar stel dat je in een tele-tijd machine zou kunnen reizen naar een concert van Beethoven of Mozart, dan zou opvallen dat Wolfgang en Ludwig vooral eigen composities speelden én improviseerden met de noten, ieder concert weer anders.

Rembrandt: “ik wil het publiek meenemen in mijn ‘Black page / white page’ -aanpak, wat wil zeggen dat de luisteraar bewust is dat de klassieke musici op het podium een daadwerkelijke partij hebben met zwarte bolletjes op het papier, ik daarentegen, heb een complete blanco page: ik ga ieder concert opnieuw het gesprek met het orkest aan en geef muzikaal commentaar en een tegengeluid. het is dus ieder concert echt steeds anders wat ik doe”.

Dominic Seldes

Rembrandt Frerichs Trio

Covid-19 gang van zaken

Toegang is alleen mogelijk met een coronatoegangsbewijs en een ID-kaart. kerk is open vanaf 30 minuten voor aanvang. Wij verzoeken u om buiten 1,5 meter afstand tot andere bezoekers te houden. Bij de entree van de kerk wordt u welkom geheten door een medewerker die u ondermeer vraagt of u Covid gerelateerde klachten hebt. Indien dat niet het geval is dan wordt u gevraagd uw handen te reinigen met behulp van de aanwezige dispenser. Wij begeleiden u naar uw plaats(en). Uw jas kunt u bij u houden. Een mondkapje is tijdens het lopen in de kerk verplicht. Als u op uw plaats(en) zit dan mag het mondkapje af. De plaatsen zijn op minimaal 1,5 meter afstand van die van andere bezoekers. Wij presenteren u een glas glüh/witte/rode wijn of een sapje en verzoeken u niet rond te gaan lopen. Indien gewenst is op verzoek het toilet beschikbaar. De voorstelling heeft geen pauze. Als u moet niezen, kuchen of hoesten dan verzoeken wij u dit in uw elleboog of zakdoek te doen. Na afloop begeleiden wij u per bezoekersgroepje naar de uitgang. Wij verzoeken u om buiten niet bij de deur te blijven staan als u met andere bezoekers spreekt maar ook dan 1,5 meter afstand te houden.  Als we ons allemaal aan de gewenste gang van zaken houden dan kan iedereen zich veilig voelen en ontspannen.