His Prehistoric Past
Final – Charlie Chaplin
Keystonefilm 2014

Nederlands Blazers Ensemble
Dinsdag 3 maart  | aanvang 20.15 uur
inleiding 19.30 uur

The unknown Chaplin

muziek Philip Glass Mishima’, strijkkwartet nr. 3 | Oene van Geel, Micha Hamel, Reza Namavar, Julian Schneemann | ensemble Nederlands Blazers Ensemble

In zijn beginperiode had Charlie Chaplin een contract bij de Keystone film- maatschappij en maakte hij in twee jaar tijd 32 korte (stomme) films. Hij speelde niet alleen in deze films maar hij was ook de regisseur. Van de Keyestone films in dit programma zes hilarische, kolderieke en melancholische stomme films van Charley Chaplin. Films die het, zoals in die tijd gebruikelijk, zonder muziek, zonder soundtrack moesten doen. Daarom heeft het NBE vier componisten gevraagd nieuwe muziek te componeren die naadloos de films begeleiden en ondersteunen: Reza Namavar, Micha Hamel, Oene van Geel en Julian Schneemann. Authentieke en hedendaagse invulling van belangrijk erfgoed uit de filmgeschiedenis, een ode aan Chaplin`s kunstenaarschap.

Artistiek leider Bart Schneemann:
“Ik droom al heel lang over een project met films van Charlie Chaplin. Er zijn natuurlijk meer grootheden in die wereld, zoals die waanzinnige Buster Keaton, maar Chaplin is in mijn ogen het universeel genie. Het gaat bij hem nooit alleen om de humor. Er zit altijd iets achter. Hij is de Johan Cruijff van de stomme film. We hebben overigens heel bewust niet voor klassiekers als The Great Dictator of Modern Times gekozen. We laten de minder bekende Chaplin van vóór 1918 zien. Het zijn echt heel grappige en aangrijpende films, die weinig mensen zullen kennen.”

Het NBE werkt samen met Elif Rongen-Kaynakçi, curator stille film van Eye Filmuseum Amsterdam en de Cineteca di Bologna, die de films gerestaureerd heeft. Het resultaat is verbluffend. De vier componisten zijn gekozen om hun verschillende kwaliteiten. Ze denken eclectisch, elk op hun eigen originele wijze. Oene van Geel heeft roots in de jazz, Reza Nemavar zowel in Bach als in de revolutionaire avant-garde. Micha Hamel is, misschien wel het meest van de vier, de echte filmcomponist. Julian Schneemann heeft een geheel eigen stijl ontwikkeld en laat zich inspireren door muziek van over de hele wereld. Naast de slapstick en de lol heeft het programma ook een ernstige laag, zoals bij Chaplin ook altijd aanwezig. Als contrast met de nieuw gecomponeerde soundtracks spelen we het meest contemplatieve werk dat Philip Glass schreef voor de film: Mishima, a Life in Four Chapters.

 
i.s.m. EYE FILMMUSEUM

NBE bij Tijl B op Volle Toeren