Johannette Zomer

Johannette bij Podium Witteman

Johannette Zomer en het Tulipa Consort
Woensdag 28 november | 20.15 uur
19.30 uur inleiding

Een avond in Venetië

muziek Antonio Vivaldi – Sinfonia in D groot RV 125, aria ’Ascende laeta’ RV 635, aria’s uit ’Juditha Triumphans’ RV 644, Concerto in F groot RV 442, delen uit ’O qui coeli terraeque serenitas’ RV 631, Sinfonia ’Al Santo Sepolcro’ RV 169, aria’s uit opera ‘Bajazet’ RV 703, ‘Gloria’ RV 589

sopraan Johannette Zomer | mezzo Marian Dragt | ensemble Tulipa Consort: viool Elisabeth Ingenhousz, Joseph Tan, Marc Cooper, Franc Polman | altviool Yoshiko Morita | cello Robert Smith | contrabas Maggie Urquhart | theorbe en mandoline Michiel Niessen | blokfluit Annelies Schraa, Nienke van der Meulen (ook hobo) | klavecimbel Siebe Henstra  | Zomer Academie Zutphen Projectkoor o.l.v. Dirkjan Horringa

Rond 1715 lag de naam van Antonio Vivaldi op de lippen van talloze muziekliefhebbers in Italië en de rest van Europa. Vivaldi had zijn reputatie vooral te danken aan zijn virtuoze vioolspel en de meeslepende sonates en concerten die hij uitvoerde met het orkest
van weesmeisjes dat hij dirigeerde in Venetië. Vanuit deze oude handelsstad verspreidde zijn muziek zich als een olievlek over Europa en ontketende tot in Noord-Duitsland een enorme ‘hype’, waarin ook componisten als Bach, Telemann en Händel werden meegezogen.

In de 18e en 19e eeuw wist vrijwel niemand dat Vivaldi ook kerkmuziek schreef. Het bleef tot 1939 een van de best bewaarde geheimen uit de muziekhistorie. Toen dook de componist Alfredo Casella,
vanwege een Vivaldi-herdenkingsweek, in de Nationale Bibliotheek in Turijn het manuscript van het Gloria van Vivaldi op. Met dit werk wordt de ‘Avond in Venetië’ besloten.

Johannette Zomer en het Tulipa Consort

Interview met Johannette Zomer

Dirkjan Horringa